بیش از ۶ دهه است که راه خود را به فضای بیرون زمین باز کردهایم و در این مدت شاهد اتفاقاتی بودیم که بسیار ترسناک بوده و تار مویی تا وقوع یک فاجعه فاصله داشتهاند. در ادامه به بررسی ۵ مورد از ترسناکترین اتفاقات در تاریخ فضانوردی خواهیم پرداخت.
در ۱۶ مارس سال ۱۹۶۶، نیل آرمسترانگ به همراه دیوید اسکات در اولین تجربهی فضانوردی خود در فضاپیمای جمینی ۸، که نسل پیشین آپولو نیز به شما میرفت، به فضا فرستاده شدند. هدف از این ماموریت، تمرین تکنیکهای مختلف در مدار اطراف زمین بود. اما اندکی پس از شروع ماموریت، شرایط از روند پیشبینی شده خارج شد.
ساعاتی پس از ارسال به فضا، جمینی ۸ با دستگاهی به نام آگنا چفت شد و اولین چفت شدن موفق در فضا به وقوع پیوست. اما نیم ساعت پس از این اتفاق، هر دو دستگاه شروع به چرخش عجیبی کردند. آرمسترانگ که کنترل فضاپیما را بر عهده داشت توانست جیمنی ۸ را از آگنا جدا کند؛ اما اثرات چرخش همچنان پابرجا بود و فضاپیمای آنها با سرعت یک دور در هر ثانیه میچرخید. اسکات با اتاق کنترل زمین ارتباط برقرار کرد و گفت:
ما با مشکلی جدی مواجه شدهایم. ما به طرز عجیبی در حال چرخش هستیم و به این دلیل خود را ازآگنا جدا کردیم.
در نهایت آرمسترانگ توانست این مشکل را پس از ۳۰ ثانیه و با استفاده از رانشگرهای فضاپیما حل کند. البته استفاده از این رانشگرها به معنای این بود که باید ماموریت دو روز زودتر از زمان مقرر به اتمام میرسید. آرمسترانگ و اسکات تنها ۱۱ ساعت پس از شروع ماموریت مراحل بازگشت را شروع کرده و در نهایت خود را درون اقیانوس آرام پرتاب کردند.
این واکنش آرمسترانگ در شرایط بحرانی بسیار حیاتی بود و باعث نجات جان آنها شد. پس از این واقعه، آرمسترانگ در جولای سال ۱۹۶۹ به اولین فردی تبدیل شد که قدم بر روی ماه گذاشت. اسکات نیز در جریان ماموریت آپولو ۱۵ به ماه سفر کرد. نگاهی به گذشته نشان میدهد که اگر این دو از آن واقعه جان سالم به در نمیبردند، مسیر اتفاقات بسیار دگرگون میشد.
تا سال ۲۰۱۲ میلادی تمامی فرودها در مریخ توسط کیسهی هوا انجام میشد. اما این روش با پرتاب فضاپیمای Curiosity تغییر کرد که تجربهی اول آن برای افرادی که کنترل ماموریت را برعهده داشتند، بسیار ترسناک بود.
این فضاپیما بسیار بزرگ بود و برای فرود آوردن آن امکان استفاده از کیسههای هوا وجود نداشت؛ به این دلیل ناسا رو به استفاده از روشی جدید برای فرود آوردن Curisoity بر روی مریخ آورد. روش این گونه بود که پس از گذر فضاپیما از جو مریخ، چهار پیشران فعال میشدند و فضاپیما را به ۲۰ متری سطح مریخ میبردند. سپس فضاپیمای کوچک توسط کابلی به روی سطح مریخ فرود آورده میشد. این روش فروآمدن قبلا در هیچ جایی غیر از زمین انجام نگرفته بود.
زمان بین گذر از جو مریخ و فرو آمدن فضاپیما در حدود ۷ دقیقه بود. با توجه به تاخیر در ارتباط بین زمین و مریخ، مهندسان ناسا در زمین تصمیم گرفتند که سیستم را به حالت خودکار قرار داده و امیدوار باشند که به درستی عمل کند. ناسا این هفت دقیقه را هفت دقیقهی مرگبار نامیده است.
خوشبختانه فرود آمدن خودکار با توجه به اینکه یکی از ترسناکترین تصمیمات ناسا بود، بدون مشکل انجام شد. این فضاپیما امروزه نیز در سلامت کامل به سر میبرد و فرود موفقیتآمیز آن باعث شده است تا متوجه شویم که زمانی مریخ، قابل سکونت بوده و دارای آب نیز بوده است.
آپولو ۱۳ قرار بود سومین گروه از انسانها برای فرود آمدن بر فراز ماه را با خود حمل کند. به جز اشکالی کوچک در زمان پرتاب در روز ۱۱ آوریل سال ۱۹۷۰ میلادی، ماموریت برای سه فضانورد فضاپیما با نامهای جان سویگرت، فرد هایز و جیمز لول، به خوبی پیش میرفت.
اما با گذشت ۵۵ ساعت از ماموریت در فاصلهی ۳۲۰ هزار کیلومتری زمین، در روز ۱۳ آوریل ۱۹۷۰، یکی از تانکهای اکسیژن این فضاپیما منفجر شد. این گروه با مشکلی بزرگ با نام گرفتار شدن در فضا مواجه بودند. سویگرت در پیامی معروف به مرکز کنترل ماموریت این گونه پیغام داد:
ما اینجا به مشکل خوردهایم.
با از دست رفتن اکسیژن و الکتریسیته، این گروه مجبور به استفاده از اکسیژنی شدند که قرار بود زمان فرود از آن بهره ببرند. با این کار فرود آمدن منتفی شده بود. این گروه مجبور به چرخش به دور ماه بودند و نگرانی و اضطراب زیادی برای بازگشت به خانهی خود داشتند.
تلاشهای تیم آپولو ۱۳ و مهندسان ناسا نتیجه بخش بود و آپولو ۱۳ توانست در ۱۷ آوریل سال ۱۹۷۰ و پس از ۴ روز در اقیانوس آرام فرود بیاید. مدیر پرواز وقت، جرالد گریفین در این خصوص، بعدها این گونه سخن گفته است:
مدتی بعد از این واقعه به یادداشتهای خود در آن زمان نگاه کرده و به مرور حادثه پرداختم. از یادداشتها کاملا مشخص بود که استرس زیادی را متحمل شده بودم.
در ۱۶ جولای سال ۲۰۱۳، فضانورد ایتالیایی، لوکا پارمیتانو، از ایستگاه فضایی بینالمللی برای انجام یک گردش فضایی ساده بیرون آمد؛ اما این گردش ساده برای وی به یک اتفاق بسیار خطرناک تبدیل شد.
پارمیتانو ماموریت خود را با منجمی دیگر، کریس کاسیدی در ساعت ۱۵:۲۷ دقیقه آغاز کرد. هدف از این ماموریت آمادهسازی ایستگاه برای ورود یک ماژول آزمایشگاهی چندمنظوره با نام نائوکا، بود.
یک ساعت و نه دقیقه پس از شروع این گردش فضایی، پارمیتانو اعلام کرد کلاه فضایی وی در حال پر شدن از آب است. آب شروع به بالا آمدن تا دماغ او کرده و نفس کشیدن برای وی بسیار دشوار شده بود.
پارمیتانو که دیدش توسط آب بسیار کم شده بود، از کابل ایمنی برای بازگشت به ایستگاه کمک گرفت. با کمک کاسیدی وی به ایستگاه بازگشت و عملیات احیا بر روی وی انجام شد. کاسیدی میگوید گوشهای پارمیتانو پر از آب شده و او تا دم مرگ نیز پیش رفته بود.
بعدها مشخص شد که این مشکل در اثر ایراد پیدا کردن فیلتر بوجود آمده است. پس از این اتفاق کلاههای فضایی اصلاح شدند تا بار دیگر این اتفاق رخ ندهد.
قبل از ایستگاه فضایی بینالمللی، ایستگاه بزرگ ساخت مسکو، بزرگترین ایستگاه فضایی ساخت بشر بود. ایستگاه فضایی که از سال ۱۹۸۶ تا سال ۲۰۰۱ در فضا بود و در سال ۱۹۹۷ نزدیک بود که در طی یک اتفاقی عجیب از بین برود.
در آن زمان کیهان شناسان روسی، واسیلی سیبلیف و الکساندر لازوتکین و منجم آٰمریکایی مایکل فوآل، در حال کار بر روی ماموریتی مشترک بین روسیه و آمریکا بودند که در نهایت منجر به ساخت ایستگاه فضایی بینالمللی نیز شد.
در روز ۲۵ ژوئن سال ۱۹۹۷ روسها برای آزمایش عملی بودن فرود به صورت دستی تصمیم به جدا کردن و بازنشاندن فضاپیمای باربری پراگرس کردند. سیبلیف، فضاپیما را کنترل میکرد، اما وی در تخمین سرعت مناسب اشتباه کرده بود و پراگرش به سرعت در حال حرکت به سمت میر بود. با این که سیستم ترمز فعال شده بود، اما به نظر میرسید توقف فضاپیما غیرممکن است.
پراگرس با برخورد به یکی از پنلهای خورشیدی میر، سوراخی بزرگ در آن ایجاد کرده و این سوراخ باعث چرخش غیرقابل کنترل میر شده بود. فوآل به همراه دیگر افراد حاضر در تلاش برای بازگرداندن میر به حالت قابل کنترل بودند. جریان برق در حال افت بود و نشتی در جایی از ایستگاه وجود داشت که باید به سرعت جلوی آن گرفته میشد. باتریهای یدکی نیز شاٰرژ خود را از دست داده بودند و ایستگاه فضایی تنها توسط نیروی خورشیدی انرژی خود را تامین میکرد. این اتفاق باعث شده بود که میر در زمان قرار گرفتن در بخش شب زمین، برق نداشته باشد.
در نهایت فوآل با همکاری روسها و با استفاده از پیشرانهای موجود بر روی فضاپیمایی که روی ایستگاه فضایی وجود داشت، توانست میر را بار دیگر تحت کنترل درآورد. در حالی که به نظر میرسید ترک این ایستگاه فضایی اجتناب ناپذیر است، این گروه توانستند بار دیگر آن را تحت کنترل خود در آورند و پس از این اتفاق میر ۴ سال دیگر نیز به حیات خود ادامه داد.
یکی از اموری که با استفاده از آن می توانید به راحتی دکوراسیون منزل خود را تغییر دهید ابزار گچبری پیش ساخته می باشد.
همه افراد در طول زندگی نیاز به تغییر و تحول دارند تا بتوانند با احساس امیدواری و آرامش بیشتری به زندگی خود ادامه دهند؛ تحول در سبک معماری داخلی و دکوراسیون خانه یکی از بهترین امور در ایجاد این رضایت و آرامش می باشد که امروزه فارق از استفاده از سبک های قدیمی و سنتی و با به کارگیری تکنولوژی و پیشرفت در صنعت ساخت، به راحتی می توان از گچبری پیش ساخته در اکثر مکان ها از جمله: هتل ها، رستوران ها، سالن های کنفرانس، آپارتمان ها و … استفاده نمود و با توجه به مزایای زیادی که در بردارد می توانید چهره ای متفاوت و شکیل به محیط خود هدیه دهید.
در این صفحه به انواع گچبری پیش ساخته، قیمت و مزایای آن نسبت به گچبری سنتی و تصاویری از جدیدترین مدل های گچبری پیش ساخته در سال 2019 اشاره خواهیم کرد.
حتما بخوانید: عکس های خیره کننده گچبری سقف ساختمان و قیمت
به طور کلی گچبری پیش ساخته به سه نوع: ابزار دکوراتیو، پلی یورتان و پلی استایرن تقسیم می شود.
لازم است بدانید که هر یک از انواع گچبری پیش ساخته یک وظیفه دارند و آن بخشیدن جلوه ای شکیل و خاص به نمای داخلی و یا دکور داخلی خانه و محل کار می باشد؛ اما هر یک از آن ها دارای برتری هایی نسبت به نوع دیگر از دسته خود می باشند که در توضیحات لازم در مورد هر یک از آن ها را خواهیم داد:
همانطور که قبل به آن اشاره شد در گذشته از گچ برای اجرای طرح های مختلفی در پی زیبا کردن سقف ها، دیوارها و حاشیه ها استفاده می کردند که بسیار زمان بر بود و حتی امروزه برای اجرای این هنر زیبا باید اجرت بالایی را پرداخت نمود اما شما به راحتی می توانید با ابزار دکوراتیو گچ بری که در طرح ها و مدل های مختلف در غالب حاشیه، ستون و … در بازار موجود می باشد، از آن ها برای چشم نواز کردن دکوراسیون داخلی منزل استفاده کنید
اگر شما به دنبال ایجاد نمای داخلی متفاوت و مدرن می باشید و می خواهید محیط خود را با هزینه ای کمتر جلوه ای تازه ببخشید می توانید از این نوع ابزار پیش ساخته استفاده نمایید. این ابزار در شکل های مختلفی در دنیای امروزی کاربرد دارند که می توان به به رزین، فوم سرد و گرم، پوشش و … اشاره نمود.
پلی استایرن با فرمول شیمیایی یا مولکولی n(C8H8)در واقع از دسته پلیمر یا در زبان فارسی بَسپار مصنوعی می باشد که به دلیل نیروی بین مولکولی زیاد، هنگام حرارت دیدن به راحتی در شکل های مختلف و متنوع ساخته می شود.
که خود به سه دسته تقسیم می گردد: انبساطی(EPS)، مقاوم(HIPS) و معمولی(GPPS)
و امروزه جایگاه ویژه ای در صنعت ساختمان سازی و معماری داخلی به جهت:
دارا می باشد و در بازار عرضه می گردد.
توجه داشته باشید که از پلی استایرن تنها در صنعت گچبری پیش ساخته و ساختمان سازی استفاده نمی گردد بلکه در تولیداتی همچون تلویزیون، وسایل بازی کودکان، لوازم ورزشی،فوم های بسته بندی، عایق های برودتی، ساخت یخدان، ظرف های یک بار مصرف و … نیز مورد توجه و استفاده می باشد.
اما هر یک از پلی استایرن ها با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود در صنعت و تولیدات خاصی قابل استفاده می باشند که در ادامه به هر یک از آن ها اشاره خواهیم کرد:
در این نوع پلی استایرن که به یونولیت در بازار معروف می باشد و هنگام تولید آن ماده ای فوم کننده اضافه گشته است، از موارد مصرف آن در عایق های صوتی و حرارتی در آپارتمان سازی و سایر ساختمان ها و مکان های عمومی، ساخت یخدان، ساخت فوم های بسته بندی، عایق یخچال های صنعتی و همچنین سرخانه ها و … را می توان نام برد و این نوع پلی استایرن به رنگ سفید می باشد.
پلی استایرن مقاوتی که به نام هایمپک در بازار عرضه می گردد در تولیدات ظروف یکبار مصرف، وسایل بازی کودکان، تولید وسایل ورزشی و … کاربرد دارد. همانطور که از نام این ماده پیداست از ویژگی های آن می توان به مقاومت در برابر ضربه اشاره کرد.
که در بازار با نام کریستال عرضه می گردد در مصارفی همچون رادیو، بدنه ساعت، تلویزیون و همچنین عایق برودتی فریز و یخچال ها و … مورد استفاده می باشد. مقاومت و قدرت بالا در برابر گرما، حرارت و ضربه، استحکام بالا و عایق الکتریکی از جمله ویژگی های این ماده می باشد.
با توجه به ویژگی ها و سایر مطالب مذکور در زمینه پلی استایرن، می توان گفت کارشناسان و مهندسین مختصص در صنعت ساختمان سازی توانسته اند از صفحات فشرده و فومی پلی استایرن به عنوان یک ابزار پیش ساخته گچبری در تولید سبکی مدرن نسبت به سبک قدیمی و دستی اقدام نمایند و با تولیدات با کیفیت بهترین ها را به بازار عرضه دارند که در این صورت دیگر نیاز به
یکی از مزایای گچبری پیش ساخته این است که به راحتی قابل حمل می باشند. به این منظور که اگر شما قصد جا به جایی از منزل خود را دارید می توانید به راحتی آن ها را از سطح سقف و یا دیوار باز کرده و به منزل جدید خود ببرید!
تعمیر صندلی یکی از راه های معقول در جهت کاهش هر چه بیشتر هزینه ها می باشد. تعمیر صندلی همچون تعمیر مبل قسمت های مختلف دارد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:
1- تعمیر پایه صندلی: پایه های صندلی که وظیفه به حرکت درآوردن صندلی را دارند ممکن است بر اثر فشار زیاد شکسته شوند.
2- تعمیر جک صندلی: جک صندلی وسیله ای است برای بالا و پایین کردن نشیمنگاه صندلی که به مرور زمان و یا بر اثر تحمل وزن زیاد در معرض شکستن قرار می گیرد
3- تعمیر مکانیزم صندلی: از دیگر قسمت های تعمیر صندلی مکانیزم صندلی می باشد که به وسیله آن می توان صندلی را در حالت های مختلف قرار داد و همچنین وسیله ای است برای اتصال جک و پایه
4- تعمیر چرخ صندلی: چرخ صندلی یکی از مهمترین و آسیب پذیر ترین قسمت های صندلی می باشد که بر اثر تحمل وزن سنگین و حرکت بر روی سطوح نامناسب پس از مدتی دچار آسیب می شوند
5- تعمیر نشیمنگاه صندلی: نشیمنگاه صندلی به مروز زمان بر اثر نشستن زیاد و همچنین بر اثر پارگی و یا فرسوده شدن چرم یا پارچه نیاز به تعمیر دارد.
نکاتی که هنگام تعمیر صندلی باید به آن توجه داشت:
1- به افراد ماهر و با تجربه مسئولیت تعمیر صندلی خود را بسپارید.
2- قبل از انجام تعمیر صندلی در مورد ایاب و ذهاب و هزینه تعمیر صندلی توافق کنید.
3- مطمئن شوید که آیا قطعات مورد استفاده هنگام تعمیر صندلی، از ضمانت برخوردار هستند یا خیر؟!
همچون تعمیر مبل حتما نمونه کار های تعمیرکار را قبل از اقدام به تعمیر صندلی ببینید.
http://office-chair.mihanblog.com/post/92
تکنولوژی های دیجیتالی و فناوری های الکترونیکی مدت زمانی است که در هواپیماهای مسافربری نیز نفوذ کرده و این تجهیزات مهم و حیاتی را به یک کامپیوتر پرنده مبدل کرده است.بسیاری از علاقمندان به فناوری پی گیر اخبار این هواپیما ها بوده و از آنها لذت می برند.در این مطلب قصد معرفی دو هواپیمای مسافربری فوق مدرن جهان را داریم که در نهایت می توانید به تماشای یک ویدئوی جذاب بپردازید.
دو هواپیمای بوئینگ 787 و ایرباس A350 را میتوان مدرن ترین هواپیماهای مسافربری جهان دانست.در ابتدا به معرفی هواپیمای Airbus A350 می پردازیم.
هواپیمای A350 تولید کمپانی چند ملیتی/فرانسوی ایرباس است.عده ایی لقب کامپیوتر پرنده را به این هواپیمای پهن پیکر داده اند.A350 یک نمونه دو موتوره است در ژوئن سال 2013 اولین پرواز خود را در فرودگاه بلانیاک فرانسه انجام داد. شرکت ایرباس مدعی است که مصرف سوخت این هواپیما و هزینههای عملیاتی آن به مراتب کمتر از بوئینگ ۷۸۷ خواهد بود.تا به حال بزرگترین و اولین مشتری این هواپیما،شرکت هواپیمایی قطر بوده است.A350 در سه مدل 800،900 و 1000 تولید شده است.این هواپیما به عنوان یک نمونه دوربرد شناخته می شود و طور میانگین قادر به پیمایش 14 هزار کیلومتر است.حداکثر سرعت موثر این هواپیما برابر با 903 کیلومتر بر ساعت است. در تاریخ ۵ فوریه ۲۰۱۴ شرکت هواپیمایی قطر ایرویز اولین هواپیمای A350 را در فروگاه بینالمللی حمد در دوحه تحویل گرفت تا اولین شرکت مالک و استفاده کننده این هواپیما باشد.سیستم داخلی مسافران بسیار مدرن و آرمش بخش است.هر مسافر دارای یک سیستم مجزا برای نمایش فیلم،پخش موسیقی و انجام بازی های کامپیوتری است.علاوه بر آن یک سامانه داخلی اینترنت را در اختیار مسافران قرار می دهد.هزینه هر فروند از A350 نزدیک به 350 میلیون دلار است.دماغه و بالچه عقبی این هواپیما برای اولین بار در جهان از طراحی نو بهره می برد.
و اما بشنوید از اولین خلبان رسمی این هواپیمای فوق مدرن که مایه افتخار ایرانیان عزیز شده است.کاپیتان وازریک ساهاکیان که سالها قبل از مسئولان هواپیمایی ایران ایر محسوب می شد، پس از آنکه شرکت هواپیمایی قطر ایرویز اولین هواپیمای A350 XWB را در فروگاه بین المللی حمد در دوحه تحویل گرفت تا اولین شرکت مالک و استفاده کننده این هواپیما در دنیا باشد، به همراه کمک خود کاپیتان ایوانف، مسئولیت انتقال مسافران را با مدرن ترین هواپیمای فعلی مسافربری در جهان بر عهده گرفته است.
787 یک هواپیمای پهن پیکر و دو موتوره است که در کلاس نمونه های دور پرواز قرار دارد.این هواپیما تولید کمپانی بوئینگ ایالات متحده است. تعداد مسافران قابل حمل توسط این هواپیما، بسته به تعداد و نوع صندلیها، ۲۱۰ تا ۳۳۰ نفر است. این هواپیما نسبت به دیگر هواپیمای مسافربریِ بوئینگ ازلحاظ مصرف سوخت دارای بازده بالاتری است و اولین بوئینگی است که کامپوزیت در بیشتر بدنهٔ آن بهکار رفتهاست. در ۲۸ ژانویهٔ ۲۰۰۵ (میلادی)، نام طرح توسعهٔ هواپیمای ۷ئی۷ (7E7) به ۷۸۷ تغییر یافت. پس از مدتی کوتاه، تصاویری از نوع کانسپت این هواپیما منتشر شد که نشان از طراحی پیچیده این هواپیما بود،همچنین سطح بدنه این هواپیما که انحنای بالایی دارد گویای این واقعیت است. در ۲۶ آوریل ۲۰۰۵ و یک سال پس از آغاز برنامهٔ ۷۸۷ آخرین طراحیهای بدنهٔ این هواپیما به اتمام رسید،هواپیمایی با بینی پست و دُم معمولی.
بوئینگ برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۰۷ با تشریفات گسترده از این هواپیما رونمایی کرد. این هواپیما، سریع-فروشترین هواپیمای مسافربری تاریخ است و سفارش خرید آن بیش از ۸۰۰ فروند است. پیش از این انتظار میرفت که این هواپیما در ماه مه ۲۰۰۸ وارد خدمت شود اما برنامه ورود به خدمت آن با کمی تاخیر به سال ۲۰۱۰ منتقل شد، ولی بعد از آن نیز بار دیگر تحویل آن را به تاخیر انداخت و به ۲۰۱۱ موکول کرد. در حال حاضر شرکت ژاپنی آل نیپون ایرویز با ۵۵ سفارش از این هواپیما بزرگترین مشتری آن است. بیشتر سفارشهای ۷۸۷ از سمت شمال شرق آسیا ثبت شده. بویینگ قصد دارد در آینده مدل ۷۸۷-۱۰ را نیز وارد بازار کند که از طول بیشتری نسبت به دیگر مدلهای ۷۸۷ برخوردار است. همچنین باید منتظر مدل باری آن (کارگو) نیز بود.قیمت نهایی بوئینگ 787 از نمونه های رقیب مقداری کمتر است و مدل بالا ترین نوع بوئینگ 787 یعنی سری 9،با قیمتی در حدود 245 میلیون دلار فروخته می شود.شهرت این هواپیما به حالت پرواز عمودی از باند بر می گردد.این قابلیت به دلیل طراحی موتورهای قدرتمند و طراحی مدرن آن امکان پذیر است.
شما برای برق کشی ساختمان ویا سیم کشی ساختمان خود که امروزه امر ضروری برای هر ساختمان می باشد نیاز به بقکار یا گروهی از افراد متخصص برای اجرای پروژه سیم کشی برق ساختمان خود دارید.
به دلیل تخصصی بودن این کار و نبود اطلاعات عمومی کافی در زمینه سیم کشی و برق کشی ساختمان در تلاشیم که بتوانیم هر آنچه که نیاز است در مورد چگونگی و نحوه انجام کار، نحوه محاسبه نرخ دستمزد و قیمت ها و … را در این صفحه ارائه دهیم.
محاسبه هزینه برق کشی ساختمان به چند صورت امکان پذیر است. این مورد بسته به حجم کاری شما بریا برقکار دارد. در زیر تلاش کرده ایم به تمامی مدل های دستمزدی سیم کشی ساختمان و برقکار اشاره کنیم تا بتوانید این مدل دستمزدها را در مواردی مثل سیم کشی برق منزل ویا پروژه های بزرگتر بکار ببرید.
در زمان قول و قرار هایی که بین شما و برقکار صورت می گیرد (امکان دارد قرارداد کتبی نباشد و به صورت شفاهی صورت بگیرد) مهمترین آن محاسبه و مشخص شدن دستمزد سیم کشی برق ساختمان است که در زیر به آنها اشاره خواهد شد.
در یک ساختمان عملیات برق کشی ساختمان مراحل مختلفی دارد که برخی از آنها در ابتدای پروژه،برخی بعد از گچکاری ساختمان و مراحل پایانی بعد از نقاشی ساختمان صورت می پذیرد.
حتما بخوانید: معرفی بهترین نقاش های ساختمان به همراه هزینه
یکی از روش های محاسبه برقکار ها بر حسب تعداد شعله می باشد به این معنی که هر عملیات صورت گرفته برای برقدار کردن یک وسیله در ساختمان را یک شعله در نظر می گیریم.
به عنوان مثال وقتی یک قوطی کلید توسط برقکار گذاشته می شود و مسیر آن لوله گذاری می گردد و سیم کشی میشود تا سرپیچ و لامپ وصل شود همه این کارها برای روشن شدن یک لامپ در واقع یک شعله محاسبه می شود.حال اگر این کار برای نصب یک کلید دوپل و دو لامپ انجام شود دو شعله کار شده است. اگر چهار لامپ داشته باشیم و همه از یک کلید فرمان بگیرند در واقع چهار شعله کار شده.
البته نرخ نصب لوسترها جداگانه محاسبه می شود هزینه برق کشی کولر آبی بخاطر استفاده از کلید سه پل سه شعله محاسبه می شود.
در این نوع محاسبه هزینه نصب آیفن تصویری،دربازکن،لوستر چند شعله و نیر نصب آنتن به صورت جداگانه برحسل نرخ نامه محاسبه می شود.امروزه زیاد از این نوع روش استفاده نمی شود.
روش دوم که این روزها به صورت گسترده تری بین کارفرما و پیمانکار انجام می پذیرد بر حسب متراژ زیربنای ساختمان محاسبه می شود.که این مبلغ برای:
به عنوان مثال اگر شما یک واحد 100 متری را در شهر تهران در نظر بگیرید در محاسبه با متراژ ساختمان هزینه برق کشی آن بین 900،000 تا 1،200،000 تومان می شود .در این روش هزینه نصب کولر آبی و آنتن جدا محاسبه می شود و تعداد هالوژن های مورد استفاده اگر از ده عدد بیشتر باشد باید به صورت جدا محاسبه گردد.
روشی که مورد پسند اکثر کارفرماها (نه برقکاران) می باشد چون در آن سرعت کار بالاتر است.
به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک واحد مسکونی را به صورت روزمزد از ساعت 8 تا 5 بعد از ظهر به برقکار برای برق کاری بدهید حتما باید برکار نظارت داشته باشید چون هرچقدر کار طول بکشد دستمزد بیشتری باید به برق کار پرداخت شود ولی اگر همان کار را به صورت کنترات مثلا با قیمت 100 تومن به برقکار بدهید حتما کار با سرعت بیشتری پیش میرود چون پایان کار مهمتر از تعداد روز شده و کارفرما دیگر نیازی به نظارت همه ساعته بر کار ندارد.
معمولا برای کار با حجم کم مناسب تر است به طور مثال برای خرده کاری های ساختمان به طوری که شما نمی توانید حجم کار را از ابتدا تخمین بزنید و در میان کار کارهای دیگری نیز اضافه می گردد.
معمولا هزینه کار روزمزد در سیم کشی ساختمان به روش زیر می باشد.
روشی که امروزه کاربرد بسیاری دارد و با توجه به دقیق تر بودن روش محاسبه طرفدار بیشتری نیز دارد و مناسب پروژه های بزرگ تجاری و هتل هاست .
در این روش مراحل انجام پروژه را به آیتم های کوچکتر تقسیم می کنند و پیمانکار یا برقکار برای هر آیتم دستمزد دریافت میکند.
هزینه سیم کشی و لوله گزاری و شیارزنی بر اساس متراژ محاسبه می شود و برقکار برای هر قوطی کلید یا پریز نرخ جدا و برای هر روشنایی نیز دستمزد جدا دریافت می کند.
امکان دارد که قرارداد بین برقکار و کارفرما به صورت شفاهی صورت بگیرد (مانند برخی از برق کشی های منازل مسکونی کوچک) ولی بهتر است که در صحبت های انجام شده به نکات زیر توجه زیادی شود.
اولین کاری که شما باید انجام دهید عقد قرارداد فی مابین شما و برقکار است.
از آنجایی که یک پروژه برق کاری ممکن است یک سال طول بکشد و ذهن انسان فراموش کار است و ممکن است صحبت های انجام شده فراموش شود نوشتن یک قرار داد کامل در این امر به شما کمک می کند.
فهرست بهای مشخص هر شهر ابتدای هر سال توسط اتحادیه برق و الکترونیک همان شهر اعلام می شود و هزینه ها با توجه به این فهرست محاسبه می گردند.