همانطور که همه وسایل نقلیه از جمله موتور، ماشین، اتوبوس و … در طول روز در معرض آلودگی قرار خواهند گرفت ساختمان های شهر نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نیاز به نماشویی ساختمان مطرح می گردد.
امروزه با گسترش ساخت و ساز آپارتمان ها با ارتفاع زیاد و برج ها امر نماشویی به صورت کاملا متفاوت نسبت به قبل صورت می گیرد که در این صفحه قصد داریم به انواع آن، مراحل انجام این کار و قیمت نماشویی ساختمان بپردازیم.
آلودگی هوا در همه شهر ها به خصوص در کلان شهر ها و شهرهای صنعتی به مراتب بیشترین امتیاز برای دادن چهره ای کثیف به شهر و ساختمان ها و نیاز به نماشویی را به خود اختصاص می دهد.
از دیگر عوامل تشدید کننده نمای بد ساختمان می توان به فضولات پرنده گان، پس دادن رنگ بر روی نمای ساختمان بر اثر بارش باران و یا گرم بودن هوا، بروز گرد و غبار و طوفان و همچنین انباشته شدن تمام این عوامل در مدت زمان طولانی می باشد.
درواقع زدوندن و پاک کردن تمام آلودگی ها، میکروب ها و کثیفی ها از نمای ساختمان به وسیله انواع مواد شویند مخصوص و وسایل مناسب جهت ایمن سازی شخص نماشوی ساختمان را نماشویی گویند که به دو صورت قابل اجرا می باشد؛ “نماشویی با طناب و یا داربست” که امروزه با پیشرفت فناوری و کاهش آسیب های موجود در این زمینه، اجرای این امر بیشتر با استفاده از طناب انجام می گیرد.
در کار با طناب نماشوی ساختمان کار خود را از بالا به پایین با طناب هایی محکم و مخصوص که خود به آن وصل می باشد آغاز می کند؛ در کار با داربست نیز از بالا به پایین کار آغاز می شود با این تفاوت که نه تنها باید وقتی اضافی برای آماده سازی داربست اختصاص داد بلکه خطر سقوط شخص و ابزار و وسایل در این نوع بسیار زیاد می باشد.
حتما بخوانید: قیمت خدمات کفسابی و سنگسابی سرامیک
بسته به نوع مواد تشکیل دهنده و یا متریال به کار رفته در نمای ساختمان، نماشویی در 5 نوع مختلف قابل اجرا می باشد:
حتما بخوانید: شرح وظایف و نکات دانستنی نظافتچی ساختمان
لازم به ذکر می باشد که برای استفاده از آب هنگام شستشو نمای خارجی ساختمان می توان از آب داغ نیز استفاده نمود تا آلودگی ها و چربی های موجود بر روی نما راحت تر از بین روند. البته برای این اقدام باید جانب احتیاط را رعایت نمود!
در هر کدام از روش های بالا می توان از طناب و یا داربست استفاده نمود که طبق توضیحات در قسمت قبل بهتر است از داربست استفاده نشود و با برقرای تماس با شرکت های معتبری که خدمات نما شویی ساختمان را عرضه می دارند، درخواست کنید تا پرسنل مجرب خود در این زمینه را در اختیار شما قرار دهند و به زیبایی محل زندگی و به طور کلی زیبایی شهر خود بی افزایید.
باید بدانید که تعیین هزینه و قیمت نماشویی ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود:
استفاده از مواد شوینده نانو در نماشویی ساختمان حدود 25% بیشتر از مواد شوینده معمولی نمای ساختمان را تمیز خواهد کرد که به دلیل ایجاد لایه ای محافظ بر روی متریال نمای ساختمان این اتفاق رخ می دهد.
روزنامه جامجم - عسل اخویانطهرانی: اگر به عنوان کارآفرینی جوان، کسبوکار خود را بهتازگی راهاندازی کردهاید، حتما میدانید وارد جریان پرتلاطمی شدهاید. در این مسیر، فراز و فرودهای زیادی در انتظارتان خواهد بود که باید بتوانید با درایت کافی از آنها عبور کنید. اما شاید مهمترین چالشی که هر کارآفرین جوان و کمسن و سالی با آن روبهرو خواهد شد، به دست آوردن اعتبار کافی در میان افراد باتجربهتر و پختهتر در حوزه کسبوکارتان است.
در عین حال که باید با فروتنی به دنبال یادگرفتن فوت کوزهگری از خبرههای حوزه کسبوکارتان باشید، نباید اجازه دهید سنوسالتان روی برقراری ارتباط و مذاکرات با افراد باتجربهتر سایه بیندازد و شما را جدی نگیرند. در ادامه ده نکته کلیدی از نگاه کارآفرینان موفق و مطرح دنیا خواهیم پرداخت تا ضمن حفظ احترام افراد باتجربه، جایگاه خود را به عنوان عضوی از زیستبوم کسبوکار مستحکم کنید.
۱. خودتان را جدی بگیرید
اولین قدم برای این که دیگران شما را به عنوان یک راهبر یا مدیر جدی بگیرند، این است که پیش از هرکس خودتان خود را باور کنید و جدی بگیرید. به عنوان یک کارآفرین باید نقاط قوت و ارزش افزودهای را که نسبت به سایرین دارید، بهخوبی بشناسید.
منظور از ارزش افزوده ویژگی منحصر به فردی است که شما و کسبوکارتان را از دیگران مجزا میکند. زمانی که از ارزش و توانمندیهایتان آگاه باشید، دیگر در پی اثبات خودتان به دیگران نخواهید بود و درعوض بهترینهای خودتان را بروز میدهید. اگر احساس میکنید با وجود توانمندیهای بسیار زیادی که دارید همچنان شما را جدی نمیگیرند، باید کمی عمیقتر شرایط را بررسی کنید. قطعا نکات دیگری فراتر از سنوسالتان موجب شده آنگونه که باید رویتان حساب نکنند.
۲. بدانید چه آوردهای دارید
این مورد به دلیل قانون نانوشتهای که کارآفرینان جوان حتما کمتجربه و ناکارآمد هستند، مطرح میشود. به صورت دقیق توانمندیها و آورده خود را در کسبوکارتان مشخص کنید. این آورده میتواند شامل توانایی بالای شما در حل مساله، سرعت بالای پردازش اطلاعات و پیدا کردن مشکلات کار پیش از هر فرد دیگری باشد یا این که میتوانید سوالهایی بپرسید که باعث شود افراد جور دیگری به مسائل نگاه کنند. اگر نقطه اتکای شما فقط تحصیلات دانشگاهی و مدارک تحصیلیتان باشد، الزاما نمیتوانید افراد باتجربه را تحتتأثیر خودتان قرار دهید. باید پذیرفت که بسیاری از افراد معتقدند که حدفاصلی بین دانش و عمل وجود دارد!
به طور قطع دوست ندارید خود را در بحثی گرفتار کنید که طرف مقابل در پی اثبات این است که دانش و اطلاعاتتان خیلی با واقعیتهای دنیای کسبوکار فاصله دارد؛ بنابراین سعی کنید برای اثبات کارآمدیتان روی مواردی تکیه کنید که در دسته توانمندیهای شخصیتان قرار میگیرد.
برای عبور از این چالش سعی کنید خدمات یا محصولتان را با کمک مهارتهای جدید و بهروزی که در زمینه فناوری دارید، به شکل منحصر به فرد و نوآورانهای ارائه دهید. بهکارگیری مهارتهایتان یکی از ابزارهای مهم برای اثبات مستعد بودن خواهد بود. سعی کنید عملکردتان به گونهای باشد که حس اعتماد مشتریان را جلب کند تا آنها بتوانند با خیال راحتتری کارشان را به کارآفرین جوان و تازه نفس بسپارند.
۳. مهارت گوشکردنتان را تقویت کنید
در گزارشهایی که در مورد خصوصیت مدیران موفق و کلیدهای طلایی کارآفرینان حرفهای در همین صفحه منتشر کردهایم، مهارت خوب گوشدادن به صحبتهای دیگران همواره به عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین موارد مدیریتی مطرح شده است. اهمیت این موضوع در خصوص کارآفرینان جوان دوچندان خواهد بود.
منش و رفتار کارآفرین جوان است که باعث میشود دیگران او را جدی بگیرند و به عنوان راهبر بپذیرند. مهارت خوب گوشکردن به صحبتهای دیگران از کلیدیترین ویژگیهایی است که نشاندهنده رفتار سنجیدهتان خواهد بود. زمانی که در حال گوش سپردن به صحبتهای فردی هستید، به واژههایی که استفاده میکند و حتی نوع زبان بدنش دقت کنید. برای حرف افراد ارزش قائل باشید، با حوصله گوش کنید و پذیرای صحبتها باشید.
۴. اجازه دهید نتایج کارتان گواه توانمندیتان باشد
به جای این که زمان خود را برای قانعکردن افرادی که قبولتان ندارند صرف کنید، بگذارید نتایج عملکردتان دانش و توانمندیهایتان را اثبات کند. صدای عمل بلندتر از کلمات است! اینکه فقط سخنور خوبی باشید و با صحبتهایتان دیگران را مجذوب ایدههایتان کنید به تنهایی نمیتواند کافی باشد. همه به دنبال عملکرد هستند و تا زمانی که نتوانید به ایده مهیجتان جامه عمل بپوشانید، هیچکس به آن توجهی نشان نخواهد داد. برای نمایش نتایج عملکردتان میتوانید از مواردی مانند انتشار فراز و فرودهای مسیر کسبوکارتان در فضای مجازی استفاده کنید. همچنین میتوانید در رویدادها و جشنوارههایی که کسبوکارها را داوری میکنند و جوایزی به کسبوکارهای برتر میدهند شرکت کرده و از این طریق صلاحیت خود را اثبات کنید. حتی اگر با بزرگانی در حوزه کسبوکارتان آشنا هستید، میتوانید با گرفتن اعتبارنامهای از آنها به کسبکارتان اعتبار دهید.
۵. نحوه تعاملتان با دیگران را تنظیم کنید
سعی نکنید خودتان را به همه اثبات کنید، زیرا نیازی به کار ندارید! در عوض نوع تعاملتان را با دیگران متناسب با نوع شخصیت و روحیات هر فرد تنظیم و به نحوی تعامل کنید که حس میکنید باعث ایجاد حس اطمینان خاطر خواهد شد. برخی افراد نیاز به مدارک مکتوب و تحلیلهای آماری دارند، برخی نیاز دارند نتیجه موفقیتآمیز کار را ببینند، برخی با دانستن دورنمای ذهنیتان اطمینان خاطر پیدا میکنند و برخی دیگر فقط به این نیاز دارند که حس کنند میتوانند به شما اعتماد کنند.
هوشمندی شما کمک میکند در هر شرایطی و در رویارویی با هر فرد یا نهادی به چه شکلی کسبوکارتان را ارائه دهید که بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد.
۶. از گفتن «نمیدانم» نترسید
گاهی اوقات با خودمان فکر میکنیم اگر ژست افراد همهچیزدان را به خود بگیریم باعث افزایش اعتبارمان در میان سایرین خواهد شد، اما در اصل هیچکس نیست که واقعا همه چیز را بداند!
اگر به راحتی بگویید نمیدانم و این جمله را با گفتن «بهترین راهحل را برایش جستوجو میکنم و نتیجه را در میان خواهم گذاشت» تکمیل کنید، اعتبارتان را بسیار بیشتر افزایش خواهد داد. این که در مواردی که اطلاع دقیقی ندارید به راحتی بگویید نمیدانید موجب میشود هر زمانی که در مورد موضوعی تخصصی صحبت کنید افراد مطمئن باشند که صحبتهایتان کاملا فکر شده و بر اساس دانش و اطلاعات است.
۷. از مربیهای کسبوکار کمک بگیرید
یکی از بهترین روشهایی که بتوانید جایگاه خود را به عنوان کارآفرینی جوان محکم کنید و جدی گرفته شوید، گوش کردن به توصیههای یک مربی کسبوکار با تجربه است. در سنین جوانی افراد پر از شور و هیجان برای تکان دادن دنیا هستند، اما اگر واقعا به دنبال موفقیت هستید باید دست از خیالپردازیهای غیرعملی بردارید و به دنبال آموختن و کسب تجربه از افراد خبره باشید. اگر بتوانید با کمک تجربیات فرد ماهری با خیال راحت از پیچوخمهای مسیر بگذرید، سرعت پیشرفت و توسعه کسبوکارتان افزایش مییابد و اعتبار کاریتان نیز ارتقا خواهد یافت.
۸. انتقادپذیر باشید
یکی از سریعترین روشهایی که افراد را قانع میکند شما راهبر و مدیر واقعی هستید، توانایی پذیرفتن انتقادات سازنده و بهکارگیری راهحلهای پیشنهادی است. در مقابل این موضوع یکی از بارزترین ویژگیهای مدیر تازهکار و ناوارد نیز مقابلهکردن و نپذیرفتن پیشنهادات و انتقادات سازنده است. شاید فکر کنید اگر نظرات دیگران را به کار ببرید به این معنا خواهد بود که خودتان از کارتان سر در نمیآورید و چیزی بلد نیستید. اما این تصور اشتباه و رایجی بین کارآفرینان جوان است! افراد باهوش هیچگاه خود را به دانش و نحوه تفکرشان محدود نمیکنند بلکه همواره در کمین جذب بهترین فکرها و ایدههایی هستند که در طول روز با آنها مواجه میشوند.
۹. پرسشهای چالش برانگیز مطرح کنید
عملکرد ماهرانه و داشتن تفکر نقادانه صرفا
براساس دانستن و اطلاعات بسیار بالا به دست نمیآید، بلکه باید ذهن پرسشگری
داشته باشید و به دنبال پاسخ برای این پرسشها باشید. اما پرسشهای اساسی
چه ویژگیهایی باید داشته
باشد؟ هر سوالی که باعث درگیر شدن فکر، بروز
ایدههای خلاقانه و ایجاد انگیزه برای یادگیری بیشتر چه در خودتان و چه در
دیگران شود، پرسشی اثرگذار خواهد بود. سوالات کنجکاوانه برای تکمیل اهدافی
که در سر دارید، مطرح کنید. سوال پرسیدن علاوه بر روشنکردن نقاط
چالشبرانگیز کار، به یافتن بهترین راهحلها و تصمیمگیریها کمک خواهد
کرد.
۱۰. اهل تفکر و عمل همزمان باشید
دیگران زمانی که بدانند شما قدرت فکر بالایی دارید و میتوانید از این توانایی ذهنی به بهترین شکل در کارتان استفاده کنید، فارغ از سن و سالی که دارید برایتان احترام قائل خواهند شد؛ بنابراین تلاش کنید از قدرت فکرتان به خوبی استفاده کنید. حوزه کسبوکارتان را به خوبی بشناسید، با اجزای آن ارتباطات گستردهای ایجاد کنید، بدانید بازار هدفتان چیست، مشتریان را بشناسید و بهترین نوع ارائه برای محصولتان را بیابید. عملکردتان را نیز با بهکارگیری منطقیترین و کاربردیترین راهحلهایی که با تفکر یا پیشنهادات و بازخوردهای دیگران به دست میآورید، روز به روز ارتقا دهید. این که بتوانید نشان دهید پشت هر تصمیم به ظاهر کوچکی فکر و بررسیهای زیادی بوده، موجب میشود دیگران راحتتر به شما اعتماد کنند و بدانند قرار نیست با فردی خیالپرداز و بیفکر طرف حساب باشند.
منبع: Forb
اگر به دنبال راهی متفاوت برای تغییر دکوراسیون داخلی خود می باشید به شما پیشنهاد می دهیم که از درب چرمی استفاده کنید. در ب های چرمی همانطور که از نام آن ها پیداست از جنس چرم می باشند و محیطی گرم و متفاوتی برای شما به ارمغان خواهند آورد.
اگر شما از دسته افرادی هستید که به چرمی علاقه مند می باشید می توانید از درب چرمی برای دکوراسیون داخلی خود کمک بگیرید. اما امروزه به دلیل افزایش قیمت در بازار می توانید به جای صرف هزینه های بالا برای خرید درب چرمی، درب چوبی قدیمی خود را به درب چرمی جدید تبدیل نمایید تا با صرف هزینه کمتری مواجه شوید.
هزینه تبدیل درب چوبی قدیمی به درب چرمی متفاوت می باشد و بسته به سایز درب و همچنین چرمی کردن دو طرف درب و یا یک طرف درب، متغییر می باشد.
توجه داشته باشید که تنها درب های چوبی قابلیت تبدیل به درب چرمی را دارا می باشند زیرا درب های آلمینیوم و با آهنی قابلیت نگهداشتن ورقه های mdf را ندارند.
همچنین روکش درب چرمی هیچگاه نمی تواند از جنس پارچه باشد زیرا پارچه ها پس از مدت اندکی قابلیت خود را از دست خواهند داد و همچنین خاصیت ضد آب بودن و عایق صوتی ندارند در صورتی که استفاده از چرم قابلیت درب چرمی را در ضد آب و عایق صوتی بودن تضمین خواهد کرد.
از دیگر مزایای استفاده از چرم در درب چرمی می توان به استفاده از سوزن های گل میخ ها در افزایش زیبایی درب های چرمی نام برد. انتخاب این نوع سوزن ها بسته به جنس چرم انتخابی شما، می تواند توسط خود شما و یا استادکار تهیه شود که برای تهیه این نوع سوزن ها می توانید به بازار حسن آباد در تهران مراجعه نمایید.
دقت داشته باشید که استادکار حتما از mdf 6 در حین کار استفاده نماید زیرا بهترین نوع mdf مورد استفاده در تبدیل در به چوبی قدیمی به درب چرمی mdf 6 می باشد.
شیشه سکوریت ویا شیشه های حرارت دیده با استفاده از تکنلوژی های خاص مثل حرارت بالا و خنک کردن شیشمیایی قدر شیشه را دربرابر وزن، حرارت و شکنندگی بالا می برند. همین عمل باعث می شود که در زمان شکستن شیشه، شیشه به دانه های کوچک تقسیم شوند و مثل شیشه های معمول پرتاب نشوند.
نوع شکنندگی شیشه سکوریت باعث شده است که سه تا هفت برابر از شیشه های معمولی مقاومت بیشتری داشته باشند و بعد از شکستن به قطعات بسیار کوچک و معمولا بی خطر تبدیل شوند و به عنوان یکی از محبوبترین نوع های شیشه برای استفاده در انواع شیشه های ساختمان، شیشه ویترین مغازه و فروشگاه ها، سالن های ورزشی، استخر و… استفاده شود.
لیست قیمت های زیر بر اساس هر متر بربع و به تومان می باشند.
قیمت هر متر مربع بر اساس زمان تحویل متفاوت هستند و می تواند برای هر روز زودتر تحویل شیشه، حدود 2 تا 3 درصد افزایش قیمت داشته باشد.
حتمان بخوانید: مشاهده و استعلام قیمت خدمات نصب و تعمیر شیشه از شیشه بری
سکوریت 10 میل سفید از 100،000 تومان هفت روزه تا 120،000 تومان تحویل سریع باشد.
سکوریت 10 میل سفید سوپر کلیر از 115،000 تومان هفت روزه تا 130،000 تومان تحویل سریع باشد.
سکوریت 10 میل ساتیانا از 150،000 تومان هفت روزه تا 160،000 تومان تحویل سریع باشد.
سکوریت 10 میل دودی و آبی از 200،000 تومان هفت روزه تا 220،000 تومان تحویل سریع باشد.
سکوریت 10 میل سبز و برنز از 145،000 تومان هفت روزه تا 155،000 تومان تحویل سریع باشد.
سکوریت 6 میل سفید از 70،000 تومان هفت روزه تا 90،000 تومان تحویل سریع باشد.
سکوریت 6 میل سفید سوپر کلیر از 80،000 تومان هفت روزه تا 100،000 تومان تحویل سریع باشد.
سکوریت 6 میل برنزی و ساتینا از 120،000 تومان هفت روزه تا 140،000 تومان تحویل سریع باشد.
سکوریت 6 میل دودی از 130،000 تومان هفت روزه تا 150،000 تومان تحویل سریع باشد.
سکوریت 4 میل سفید از 60،000 تومان هفت روزه تا 70،000 تومان تحویل سریع باشد.
سکوریت 5 میل سفید از 65،000 تومان هفت روزه تا 75،000 تومان تحویل سریع باشد.
سکوریت 8 میل سفید از 95،000 تومان هفت روزه تا 115،000 تومان تحویل سریع باشد.
سکوریت 12 میل سفید از 145،000 تومان هفت روزه تا 175،000 تومان تحویل سریع باشد.
سکوریت 12 میل سفید سوپر کلیر از 165،000 تومان هفت روزه تا 195،000 تومان تحویل سریع باشد.
شیشه ها بر اساس نوع تولید آنها نامگذاری می شوند و می توان شیشه مورد نظر خود را بر اساس نوع استفاده و مکان استفاده انتخاب کرد. شیشه ها تاثیر بسیار زیادی در دکوراسیون منزل یا محل کار شما دارد و بر اساس زیبایی، مکان استفاده باید شیشه ها انتخاب می شوند.
مدل های لمینیت سنگین تر از مدل ساده و شیشه سکوریت هستند. ولی وزن شیشه های سکورتی باشیشه های معمولی با هم برابرند.
قیمت شیشه سکوریت به دلیل ویژگی های بیشتر نسبت به شیشه ساده چندین برابر بیشتر است و شیشه لمینیت قیمت بیشتری نسبت به سکوریت دارد.
تفاوتی در رنگها و میزان شفافیت بین سکوریت و شیشه های معمول وجود ندارد.
یکی از مهمترین ویژگی های تفاوت شیشه ها را می توان به نوع شکسته شدن آنها اشاره کرد. شیشه های لمینیت بعد از شسته شدن از هم جدا نمی شوند و به زمین نمی ریزند. شیشه های سکوریت همانطور که در بالا به آن اشاره شد به تکه های بسیار کوچکی تبدیل می شوند و معمولا هم بی خطر هستند و به زمین میریزند. شیشه های معمولی بدترین حالت شکستگی را دارند و بعد از شکسته شدن پرتاب خواهند شد.
حتمان بخوانید: بررسی و مشاهده قیمت نماشویی و شستشوی ساختمان
به صورت کلی می توان گفت در مکانهایی که امنیت انسان در آنجا از احمیت خاصی برخوردار است از شیشه سکوریت استفاده می کنند.
با توجه به قوانین برخی از سازندگان مجبور هستند که از شیشه های با امنیت بالا در مراکز تجاری ویا دربهای ساختمان استفاده کنند. قوانینی وجود دارد که باید در برخی از درب ها ویا شیشه های مغازه و فروشگاه ها از شیشه های ایمنی استفاده شود.
شیشه های سکوریت در صنعت دکوراسیون هم مثل مدل های خاص پنجره و دربها استفاده زیادی می شود.
رنگ می تواند در رنگهای دودی، سفید، برنزی، آبی،سبز، برنز، سفید سوپر کلیر، شفاف و نیمه شفاف باشدر.
سایز در سازیهای 4 – 5 – 6 – 8 – 10 و 12 میل ارائه می شوند و در صورت نیاز امکان تولید شیشه در سایز های ویژه و غیر معمول از طرف کارخانه های شیشه بری وجود دارد.
اشکال در شکل های مستطیل، گرد، بیضی، نیمه بیضی، شش گوش باشد و در صورت نیاز کارخانه شیشه بری امکان تولید شیشه در اشکال های خاص را هم دارد.
یکی از دلایلی که می توان به استفاده از شیشه های سکورد در خدمات منزل به آن اشاره کرد سادگی تمیز کردن شیشه های سکوریت نسبت به شیشه های معمولی است
و دیگر ویژگی های شیشه سکوریت می توان به موارد زیراشاره کرد.
منبع: https://nect.ir/building-services/installation-repair-tempered-glass-price/
امروزه، شرکتهای پیشرو در زمینه علم و تکنولوژی به طرح ایدههای مختلفی دست میزنند که تا چند سال قبل، برای انسانها همچون رویا بود! انبارهای شناور، ماشین های خودران، سرویس بهداشتیهای هوشمند و … از جمله ایدههایی هستند که تصور آنان نیز بسیار هیجانانگیز است. آیا این ایدهها به طور خاص، منحصر به فیلمهای علمی و تخیلی هستند و یا به زودی آنان را در دنیای واقعی نیز تجربه میکنیم؟ فناوری به سرعت در حال پیشرفت است و طولی نخواهد کشید که زندگی روزمره ما نیز مشابه فیلمهای تخیلی اداره شود!
در این میان سوالی که مطرح میشود این است که کدام یک از این فناوریها، یک تغییر اساسی و مفید را ایجاد میکنند؟ بر اساس پیشرفتهای اخیر و روند موجود، پنج نوآوری وجود دارد که واقعا میتواند آینده را متحول کند.
بسیاری از لوازم خانگی امروزی، توانایی اتصال به اینترنت را دارا هستند. اما روند فعلی، با ایده انقلابی خانههای هوشمند تفاوت بسیاری دارد.
یک دستگاه سنجش و اندازهگیری هوشمند، تنها قادر است به مردم نحوه مصرف انرژی را نمایش دهد. این در حالی است که یک تلویزیون هوشمند، میتواند این وسیله خانگی را با شبکه اینترنت ترکیب کند و امکانات گستردهتری را در اختیارش قرار دهد.
به طور مشابه، سیستمهای روشنایی هوشمند، قفلهای از راه دور برای درب منزل و یا سیستمهای هوشمند کنترل گرما، با ارائه اپلیکیشنهای موبایلی، انسان را قادر میسازند بسیاری از کلیدهای کنترلی را کف دستان خود در اختیار بگیرد.
اما تکنولوژی فعلی به سرعت در حال حرکت به سمت نقطهای است که میتواند ضمن بهکارگیری دادهها و ارتباط اینترنتی موجود، از جانب کاربر تصمیمگیری کند.
برای اینکه چنین تفاوتی ملموس باشد، لازم است که فناوری مورد نیاز در پس زمینه ماجرا مخفی باشد. تصور کنید که ماشین لباسشویی شما، بتواند نوع لباسهای قرار داده شده را تشخیص دهد و متناسب با آن، برنامه درستی را برای شستشوی آنان به اجرا درآورد. حتی این ماشین لباسشویی میتواند در برخی موارد، به شما هشدار دهد که از شستشوی لباسهای رنگی با همدیگر خودداری کنید!
نکته حائز اهمیت این است که تکنولوژی بتواند درک درستی از فعالیتهای روزانه افراد داشته باشد. با شناسایی دقیق این ویژگیها، فناوری موجود هیچگاه به یک مهمان ناخوانده در منزل افراد تبدیل نخواهد شد؛ چرا که مزیت استفاده از این تکنولوژیها بسیار بیشتر از نبود آنان است.
از این جهت، خانههای هوشمند یکی از موارد موجود در لیست 5 تکنولوژی برتر آینده قرار میگیرد. امروزه تامینکنندگان انرژی الکتریکی، هزینه قبضهای پرداختی برای مشترکین کم مصرف را کاهش میدهند. به عنوان مثال، یک ماشین لباسشویی هوشمند میتواند ضمن استفاده از انرژی خورشیدی و با روشن شدن خودکار از طریق اینترنت، در مصرف انرژی الکتریکی صرفهجویی کند. همچنین فریزرهای هوشمند این توانایی را دارند که در بعدظهرهای آفتابی، برای چند دقیقه خود را خاموش کنند تا در اوج زمان مصرف، تقسیم انرژی به خوبی صورت گیرد.
نگرانی عمده در این زمینه، امنیت دستگاهها است. دستگاههای متصل به اینترنت در معرض حملات سایبری قرار دارند و یکی از مهمترین چالشهای چنین سیستمهایی، تامین امنیت آنان به شمار میرود. خانه انسان، محلی است که میبایست در آن احساس امنیت بیشتری داشته باشیم. به منظور موفقیت ایده خانههای هوشمند، تولیدکنندگان میبایست راهکارهایی را برای مقابله با این خطرات امنیتی مدنظر خود قرار دهند.
در حالی که منشیها، نقشهایی بسیار حیاتی را در کسب و کار بازی میکنند، اما بخش بزرگی از ساعات کاری آنان، اغلب صرف انجام کارهای تکراری و در عین حال مرتبط با کسب و کار میشود. به عقیده بسیاری از افراد سرشناس دنیای تکنولوژی، منشیهای مجازی میتوانند جایگزینی جدی برای انسان در محلهای کسب و کار باشند. از این جهت باورها بر این است که منشی مجازی، در واقع یکی از اصلیترین موارد حاضر در لیست 5 تکنولوژی برتر آینده است.
سازماندهی یک جلسه ساده را در نظر بگیرید. بدین منظور، شما به عنوان یک منشی میبایست افراد مناسب را در مرزهای کسب و کار تعیین کرده و با آنان تماس بگیرید. همین فرآیند ساده، یک امر بدیهی است که با عملی شدن ایده منشی مجازی، به شکل بسیار سادهتری انجام خواهد گرفت.
منشی مجازی، یکی دیگر از موارد موجود در لیست 5 تکنولوژی برتر است که با ایدهای جالب، نیاز به منشی واقعی در کسب و کارها را کمرنگ میسازد. امروزه برخی سرویسهای آنلاین، قادر هستند وضعیت در دسترس بودن افراد را مورد شناسایی قرار داده و بهترین زمان ملاقات با آنان را نیز در دسترس قرار میدهند. اما این سیستمها نیز ضعفهای به خصوص خود را دارند.
امروزه، تلفنهای همراه و دستگاههای هوشمند پیشرفت قابل توجهی نسبت به نمونههایی از آنان در دهه گذشته داشتهاند. در آن مرحله، تکنولوژی برای جمعآوری اطلاعات به مراتب کمتر بود و تلفنهای همراه قابلیتهای محدودی را در اختیار افراد قرار میدادند. همچنین فرآیند جمعآوری و پردازش دادهها همانند امروز نبود. از این جهت، این احتمال وجود دارد که طی سالهای آینده، ماشینهایی با قابلیت برنامهریزی دقیق کسب و کار، به عنوان منشی کسب و کارهای بزرگ انجام وظیفه کنند.
گذشته از اینها، نقش منشی مجازی میتواند فراتر از برنامهریزی جلسات و سازماندهی اسناد باشد. منشیهای مجازی میتوانند بهترین تیمهای ممکن را برای اجرای یک پروژه پیشنهاد کنند تا تمامی کارها به شکلی موثر انجام شود.
البته باید در نظر داشت که جمعآوری چنین اطلاعاتی، همواره نگرانیهایی را در زمینه حریم خصوصی متوجه خود ساخته است. اما نسل جوان امروزی، هر دقیقه از زندگی خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارد. از این جهت، به نظر میرسد طولی نخواهد کشید که این نگرانیها به زودی برای افراد کمرنگتر شوند.
اما خط قرمز این ماجرا کجاست؟ آیا ما باید به مفهوم «ظهور ماشینها» تکیه کنیم و افراد واقعی را از مشاغل خود بیکار کنیم؟ در نتیجهی استفاده از منشی مجازی، دنیایی از رباتها را خواهیم داشت که قسمتی بزرگ از کسب و کارهای مهم را به دست خود گرفتهاند.
بدون شک ما انسانها در زمان شگفتانگیزی زندگی میکنیم. پیشرفتهای پزشکی و آینده هوش مصنوعی، آیندهای درخشان را برای مراقبهای بهداشتی به تصویر میکشد.
در این میان، سوالی که مطرح میشود این است که شما چه احساسی را در مورد تشخیصهای پزشکی توسط یک ماشین هوشمند خواهید داشت؟ در حال حاضر یک کمپانی خصوصی تحت عنوان بابلیون هلس (Babylon Health)، آزمایشی را در پنج دهکده کوچک در لندن به اجرا درآورده که وظیفه دارد به تماسهای تلفنی غیر اضطراری، مشاورههایی دلگرمکننده را ارائه کند! این تکنولوژی برتر ، جایگزینی جدی برای پزشکان و پرستاران در زمینه تشخیص بیماریها در مراکز بهداشتی به شمار میرود.
هوش مصنوعی با استفاده از حجم گستردهای از دادههای آموزشی، توصیههای پزشکی مفیدی را به افراد ارائه میکند. این شرکت ادعا میکند که طراحی نهایی این سیستم، پزشکان و پرستاران را از مشاغل خود بیکار خواهد کرد!
در کشورهایی که کمبود پرسنل پزشکی وجود دارد، این دستاورد میتواند به طور قابل توجهی به بهود وضعیت سلامت کمک کند. با طراحی این سیستم، پزشکان به جای آنکه مدت زمان زیادی را صرف تشخیص بیماری کنند، این کار را به هوش مصنوعی سپرده و فقط به ارائه درمان مشغول خواهند بود.
آیبیام واتسون (IBM Watson)، پلتفرم کلادمدکس (CloudMedx) و تکنولوژی ژنومیک عمیق (Deep Genomics) پزشکان را قادر میسازد که درک درستی از اطلاعات بیماران پیدا کرده و با مطالعه درمانهای موجود، بیماران را در تصمیمگیریهای آگاهانه یاری کنند.
تعداد بسیاری از اپلیکیشنهای تلفن همراه نیز قادر هستند در قالب پزشکانی با هوش مصنوعی برای هر فرد انجام وظیفه کنند. این اپلیکیشنها، میتوانند دادههای سلامتی فرد را به کمک سنسورهای موجود جمعآوری کرده و فعالیتها و وضعیتی درمانی او را تحت نظر داشته باشند.
بعید نیست که حتی سرویس بهداشتیهای ما نیز به زودی هوشمند شوند! توالتهای هوشمند میتوانند وضعیت ادرار و مدفوع فرد را به طور دائم بررسی کند و خطرات مربوط به بیماریهای خاص را به صورت بلادرنگ مورد ارزیابی قرار دهد.
با این وجود، پذیرش گسترده تکنولوژی هوش مصنوعی در مراقبهای بهداشتی، میبایست با موفقیت از پس نگرانیهای قانونی بر بیاید. در حال حاضر، نگرانیهای بسیاری در مورد امنیت اطلاعات افراد، صحت دادههای ارائه شده و … در مورد اپلیکیشنهای سلامتی مطرح است.
همچنین عدم رعایت دستورالعملها، نگرانیهای اخلاقی و انتظارات افراد مبنی بر مدت نگهداری دادهها، ارتباط، استفاده و … نیز از سایر نگرانیهای موجود در مورد این سیستمها به شمار میروند.
علاوه بر این، تکنولوژی بهکارگیری شده در این سیستمها میبایست به نحوی باشد که در هنگام مطالعه دستورالعملها از سوی فرد بیمار، احتمال برداشت سوء تفسیر به حداقل مقدار ممکن برسد.
اگر سیستمهای هوش مصنوعی بتوانند بر این چالشها غلبه کرده و راهکارهای تشخیص، شیوههای مراقبتی موجود و همچنین روابط پزشک و بیمار را بهینهسازی کنند، میتوان انتظار داشت که در آیندهای نزدیک، درمان به کمک هوش مصنوعی برایمان امری عادی باشد.
آیا میتوانید تصور کنید که رباتهای پرستار نیز یکی از موارد موجود در لیست 5 تکنولوژی برتر باشند؟ یکی دیگر از تکنولوژی های آینده، رباتهایی هستند که وظایف مهم منزل را بر عهده میگیرند. برای مثال، این رباتها میتوانند درب منزل را باز کرده و به مهمانان خوشآمد بگویند! حتی اگر این رباتها دارای هزینه بسیار کمی باشند، اما بازهم بسیاری بر این باورند که اختراع چنین رباتهایی در بسیاری از موارد به ناکامی ختم خواهد شد.
به نظر شما سودمندی رباتهای پرستار چگونه است؟ استفاده از چنین رباتهایی برای باز و بسته کردن درب منزل (حتی در صورت معقول بودن هزینه)، چندان منطقی و سودمند نیست. اما میتوان کارایی این تکنولوژی برتر را در مراکز نگهداری از سالمندان به خوبی تصور کند.
این دسته از رباتها، به هوش مصنوعی پیشرفته مجهز بوده و میتوانند با تشخیص صدا و چهره افراد سالمند، آنان را به این مراکز هدایت کنند. البته دستاوردهای فعلی هوش مصنوعی به نحوی است که برای کنترل چنین محیطهایی، نیاز به پیشرفت بیشتری دارد. اما نتایج اخیر تا حد بسیاری امیدوار کننده هستند. امروزه نرمافزار دیپفیس (DeepFace) فیسبوک، موفق شده است با دقت 97.25 درصد چهره افراد را بدون هیچگونه خطایی تشخیص دهد. این نرمافزار، بر اساس آموزش عمیق (Deep Learning) کار میکند که در آن، میلیونها شبکه عصبی برای کسب دانش از دادههای موجود با یکدیگر در ارتباط دائم هستند.
خودروهای خودران ، مسلما یکی از فناوریهای شگفتانگیز در حال بررسی از سوی شرکتهای بزرگ دنیای تکنولوژی هستند. علیرغم اینکه اشتباهات آنها با مرگ و زندگی افراد دست و پنجه نرم میکند، اما با اینحال رانندگی رباتها به نسبت انسان ایمنتر است.
این بدان علت است که آنها میتوانند دادههای مورد نیاز خود را از سنسورهای اطلاعاتی جمعآوری کنند و همواره به محیط اطراف خودرو، دید 360 درجه داشته باشند. همچنین این سنسورها میتوانند به طور بالقوه با یکدیگر در ارتباط باشند تا از وقوع تصادف و ایجاد ترافیک جلوگیری شود.
علاوه بر اینکه ماشین های خودران را میتوان به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار داد، امکان استفاده از آنان برای شرکتهای پستی و یا تحویل اقلام نیز وجود دارد. بدین ترتیب شرکتهای مذکور میتوانند ضمن کاهش دادن هزینههای خود، کارآمدی بیشتری داشته باشند.
البته به منظور کاربرد وسیع این تکنولوژی، پیشرفتهای بیشتری نیاز است. توسعه بیشتر تکنولوژی در این زمینه، توانایی ماشین های خودران در رانندگی کاملا مستقل را بهینهسازی کرده و وجود یک چارچوب قانونی مناسب و قابل اطمینان را تعریف میکند.
با این وجود، تولیدکنندگان مختلف برای ساخت اولین اتومبیل خودران با یکدیگر در رقابت هستند. پیشبینیهای صورت گرفته، از عرضه نهایی اتومبیلهای خودران در یک دهه آینده خبر میدهند.
البته باید توجه داشت که پیشرفت در این حوزه، به معنای توقف رانندگی انسانها با وسایل نقلیه نیست. کمپانی آمازون نیز اخیرا از ثبت اختراع مربوط به انبارهای شناور خود خبر داد که فرایند تحویل کالاها و محصولات خود را متحول میسازد.
انبارهای شناور ، یکی دیگر از موارد حاضر در لیست 5 تکنولوژی برتر هستند که احتمالا در زمانی بسیار نزدیک به واقعیت خواهد پیوست. پهبادهای آمازون، قادر هستند سفارشات مشتریان را در زمانی بسیار کوتاهتر نسبت به قبل تحویل دهند.